Jun 4, 2009

.imajinasi

Selamat siang semua.

I never imagined myself to be the way I am today. Dulu, di sekolah mesti ada sesi soal jawab guru dengan murid tentang cita-cita bila dah besar. Kalau orang lain mesti isi 3-3 slot dengan either doktor, saintis, atau polis atau askar. Itu faveret, kalau tak tulis salah satu tu, kau mesti dianggap pelik.

Ya aku lah si pelik itu. Dulu aku suka sangat dengan kerja-kerja remeh. Aku selalu curi-curi guna penyedut hampagas Pn. Hamizah dan buat macam pam minyak. Boleh imagine tak? Penyedut hampagas sekarang tak sama dengan yang dulu. So kau bayangkan yang dulu punya aku letak tepi dinding dan batang penyedut dia aku sangkut celah tingkap, vertically. Kan nampak macam pam minyak. Aku rasa macam heaven sangat bila dapat main benda-benda tu.

Bila ada benda panjang dan tirus macam penyapu atau mop, aku akan pegang dan buat macam tengah potong rumput.

Dan satu ketika dulu, pensel mekanik aku rosak. Aku tak tau macam mana nak baiki, jadi aku suruh abang aku tolong betulkan. Godek sana godek sini, dah siap. Aku rasa terpegun sangat. I'm a fast learner, so lepas tu aku boleh baiki sendiri kalau pensel mekanik aku rosak.

Setahu aku tak pernah aku main bina-bina guna Lego. Salah satu sebab adalah keluarga aku tak mampu nak belikan aku Lego. Zaman dulu Lego mahal, orang kaya-kaya saja ada. Kalau ada beli pun sekali saja, dan I end up eating the Lego.

So kesimpulannya, bila sampai masa nak tulis cita-cita dalam report card warna biru tu, aku tulis :
1. Pengepam minyak
2. Pemotong rumput
3. Bukak kedai repair pensel mekanik


Tak ada cita-cita langsung nak jadi doktor, jurutera, saintis. Pessimist gila kan?

0 journeyed together: