Jun 16, 2008

.kenapa kemiskinan melanda


Selamat siang semua.

Setiap tengah bulan, duit belanja aku akan habis sebanyak 80%. Kadang kala aku tidak tahu kenapa duit boleh habis dalam masa yang agak singkat. Oleh itu ketika akhir bulan aku hanya makan nasi putih,telur mata dengan sup kosong sahaja beserta air kosong. Kalau kaya sikit tu merasa lah makan sambal belacan.

Sedih kan?

Kalau nak dilihatkan kawan-kawan aku yang lain bukan kaya pun, tetapi duit mereka tidak habis sebelum hujung bulan. Oleh itu aku ingin menyenaraikan 5 sebab mengapa aku ketandusan duit ketika hujung-hujung bulan.

1. Aku perokok.
Terus terang aku cakap aku ni boleh dikatakan seorang perokok tegar. Setiap 2 hari rokok 14s akan dibeli di kedai runcit di bawah rumah ( Mereka menggunakan bahasa yang pelik ketika bercakap antara mereka, boleh tau tak bahasa apa yang mereka gunakan?). So kalau 2 hari rm4.9, didarab 15, berapa ya aku habiskan untuk rokok sebulan? Kalau nak kata nak berhenti merokok, dah lama dah aku tanamkan niat tu. Tapi sampai sekarang hasrat belum tercapai. Belum sampai seru.

2.Aku kuat makan.
Berbadan kurus tidak bermakna tahap guzzing down food aku rendah. Tangki perut aku sama je dengan tangki perut manusia lain. Malah mungkin lebih. Mungkin perut gajah. Tahap metabolisma dalam badan aku tinggi, oleh itu bila aku makan sekejap sahaja jadi lapar balik.Atau aku makan tak baca bismillah?hmm...

3. Aku seorang bersifat envy.
Pantang aku kalau ada orang yang lebih dari aku, terutama orang yang dekat dengan aku. Ye lah, bak kata Mahathir "Dasar Pandang Ke Timur". Kita mesti hidup berdaya saing. Kalau tak ada daya saing, macam mana kita nak maju kan? Kalau orang lain beli handphone baru, aku pun mesti ada handphone baru. Kalau ada orang beli aksesori kereta baru, aku pun mesti beli aksesori kereta baru. Ya, aku ego.

4. Aku seorang geek.
Lelaki mana yang tak sukakan gajet-gajet terbaru. Mesti teruja nak beli. Kata orang kalau perempuan gila dengan pakaian dan kasutnya, lelaki dengan aksesori keretanya dan handphonenya. Pendek kata semua barangan elektronik lah. Namun ada juga lelaki sekarang yang gila pakaian. Baju designer ber-font besar gedabak tu lah, skinny jeans lah. Baru hipster kan? Nasib baik aku tak termasuk. Aku bukan Anuar Zain atau David Beckham. Aku sukakan simplicity dalam berpakaian.

5.Harga minyak naik.
Sebenarnya sebelum harga minyak naik lagi aku dah tergolong dalam golongan orang yang boros. Saja untuk memenuhkan list sahaja. Hehe.

Kalau aku dapat overcome semua isu ini dalam diri aku, aku rasa aku akan jadi orang kaya. Berumah besar berharga USD 20 Juta, berkereta Bugati Veyron, dan tersenarai dalam majalah Forbes (baca : forbs, bukan for-bes). Kawan-kawan aku bukan seorang yang opportunist dan pendengar satu lagu sahaja, tetapi Bill Gates, Roman Avramovich dan John Arnold. Setakat Ananda Krishnan dan Robert Kuok tu celah gigi aku je.


Indahnya kalau kaya.




1 journeyed together:

Anonymous said...

dh tau rokok isu utama duit cpt abes...
x nk benti2 gak...
sekian~