Jun 26, 2008

.pekida

Selamat Siang semua.

Aku nak cakap pasal isu sensitif kali ni. Pernah dengar Pekida Malaysia? Kumpulan yang diasaskan oleh PM kita Pak Lah dengan tujuan menjaga nama baik serta martabat orang Melayu. Terus terang aku cakap aku tak nampak apa bezanya ada Pekida dengan tak. Melayu tetap sama, envy Melayu lain, still tidak mengamalkan " Amar makruf, nahyil mungkar".

Dari Pekida, terbit pulak pertubuhan belakang Pekida yang disebut 3 line. Seriously, aku tak faham apa yang bagus sangat kalau join 3 line ni. Cara kekerasan bukan cara hidup aku, diplomatik lah beb! Mesti ke semua masalah di-setelkan dengan cara kekerasan.

Dulu aku pernah diapproach oleh sorang ahli 3-line ni,tapi aku tolak directly. Dengan bayaran, pulut kuning bagai dah boleh masuk persatuan. Dia guna alasan kalau ada apa-apa masalah 'abang-abang' boleh tolong. Even masalah awek. Come on lah weh, desperate sangat ke korang sampai masalah awek pun korang nak rujuk 3-line?

Pekida tolong Melayu? Setahu aku 80% pergaduhan dalam 3-line ni adalah Melayu dengan Melayu. Jarang sangat aku dengar dari sorang kawan aku ni yang obses gila babi cakap pasal Melayu gaduh dengan kaum lain.

Cuba korang bayangkan, sorang mamat ni asal Sungai Petani, sorang ahli persatuan, nak gaduh dengan sorang mamat lain asal Kulim, juga ahli persatuan. Kedua-duanya panggil 'abang' diorang untuk setel dengan cara bergaduh. Tak marah pulak ke 'abah' diorang adik beradik gaduh?

Tak payah la nak tunjuk samseng weh. Malaysia ni dah cukup aman dah. Tak perlu polis-polis bantuan ni.

Oh ya, 'abang-abang' yang di-obses sangat tu juga suka clubbing dan minum arak. Satu contoh yang baik bagi orang Melayu.

Show me one thing that's good about this 3-line and i will kiss your ass

Sekian, terima kasih.

7 journeyed together:

Anonymous said...

assalamualaikum sedara.

ada langkah2 proaktif yg boleh kita ambil terhadap pekida?
gua sndiri ada pengalaman pedih dgn pekida yg buat gua rasa satu tindakan yg legal n proactive mesti di ambil.

malaysians against pekida

malaysianthirdeye@yahoo.com

siggplus said...

waalaikumsalam..
aku tak ada apa-apa against pekida..

the term i used was 3-line..
pekida dengan 3-line ni aku rasa dua persatuan yang berbeza...
3 line ni satu persatuan jahat yang berselindung dan salah guna nama pekida...
however,i do think that this all bullshit must be stopped..

any ideas macam mana nak ambil legal action towards them?

Nashrex said...

tul2. ntah apa2.
dak2 kolej aku pun kecah. asal sket x puas ati, tros meeting sama2 antara ahli, pasti plan nak bantai.

bangang kan?

wat malu.

pastu abang2 diorang smua tu bukan abang sebarangan. ada yang berpistol. isk3

siggplus said...

yang penting 3-line ni juz nk peras ugut melayu sama melayu je..
and since skrg mat rempit dh wat joint-venture ngn diorang ni, i dont see the end of it..

Anonymous said...

askum..mgkin di tmpat ln 3 line dan pekida dh terpesong jh,tp yg aku tau kebyykan tmpt d kdah,seseorg yg nk msk prstuan ni akn dipilih dan ditapis dl.sbb itulah ayhda dan kekenda 3 line di kdah kebanyyakn adalah tok imam msjid.hmpir suma berusia vteran ke atas..

Unknown said...

smekom...
tmpg lalu lh nk ckp ny..
ap korg taw pasal PEKIDA N 3=LINE???
korang jmpe org yg takub n slah bwk bnde ny..
mmg bkn slh korg lh bb x pnh d ddh n tntg bnde ny..
But..PLEASE...jangan hina pesatuan kami..
manusia buat salah..
mtk maaf klau menyingung..
smekom...///

rAshDaN said...

nila setitik rosak susu sebelangga.
Yang putih jernih di buang yang keruh di ambik.Alamak bro,jgn tgk negetive.Kalu kain putih kita kotor kotorkan mmg nampak kotor kalu kain putih itu jijaga molek pasti xkan kotor,semua depand on sape yang bawak kain putih bukan atas persatuan tu.....betolkan mind set.

Kalu konsep melayu gaduh melayu,U juz nampak yang terjadinya pergaduhan tapi ade ke U 64 pergaduhan yang selesai kerana persatuan ni?????

Jangan persoalkan bende nie kat dalam internet ke papeke..baik tanye orang yang ko kenal,kerana mulut badan boleh binasa.