Nov 19, 2010

.cerpen : cinta jordan

Selamat siang semua.

Seperti biasa pada pagi tu Berd meniti kawasan pejalan kaki pagi hening di Jordan secara perlahan-lahan. Perutnya mengalunkan alunan lagu-lagu jenis padang pasir, bersesuaian dengan teman dan climate. Akibat dari ketiadaan nasi lemak dan roti canai di sana, Berd terpaksa mengisi perut yang kosong dengan mencari roti.

Ya, Roti High-5 kegemaran.

Sepanjang perjalanan Berd berfikir panjang. Teringatkan keluarga yang jauh di perantauan, duit tajaan Askar yang makin habis, dan rakan-rakan gomol semasa di Kesatria dulu.

"Ah, rindunya..."

Dihelakan nafas panjang dengan mata sedikit bergenangan. Kesejukan di pagi negara Jordan sangat berbeza dengan keadaan di Malaysia. Cepat-cepat dia lap air mata yang bergenangan di kawasan maskara dengan tisu sebelum ianya membeku.

Cinta. Ya Berd memang mempunyai masalah dengan cinta. Bukan cinta tak dicari, tapi kerana kecomelan dia cintanya selalu ditolak. Kata gadis-gadis, "Awak terlalu comel untuk saya Berd". Jatuh terduduk Berd memikirkan masalah cintanya. Acap kali dia berasa cemburu dengan kawan-kawan yang bermadu kasih di Twitter.

Untuk menghilangkan rasa bosan tidak berteman, Berd selalu curi-curi pegang pinggul gadis-gadis Arab sama course. Dikatakan tak sengaja, tapi sebenarnya memang berniat sesyaitan rupa. Mata melirik liar setiap kali ada gadis arab yang lalu lalang depan mata. Dia hanya boleh melihat sambil mengetap bibir, tanpa memikirkan dosa zina mata. Lalu hampir setiap malam Berd akan menghabiskan masa di dalam tandas. Berbekalkan sabun dan beberapa keping gambar, itu sudah cukup untuk Berd main sabun selama beberapa minit, untuk menghilangkan rasa bosan tak berteman.

Bukan Berd tak usaha mencari cinta. Habis semua laman sosial dia buat akaun dan meletakkan gambar comelnya. "Berkaca mata hitam berbingkai putih, berbaju kemeja kotak-kotak dan gambar 45 darjah ke atas. Aku pasti berjaya memikat.", motivasi diri Berd setiap kali upload profile picture baru. Salah di mata kita, tapi betul di mata dia.


Malam tu Berd lapar lagi. Habis dikorek segala benda dalam peti ais rumahnya, tapi menghampakan. Roti High-5 yang dibeli dah diberi pada babi belaannya. Yang tinggal hanya nasi putih.

Dipanaskan kuali, dan dititiskan minyak ke atas kuali setelah kuali panas. Dicampakkan nasi ke dalam kuali dengan rakus. Perut dah mainkan lagu-lagu channel ART. Tak boleh tahan. Habis masak, dia masukkan nasi dalam pinggan.

Tanpa membaca doa makan, Berd menyumbat nasi yang digoreng ke dalam mulut. Berkerut dahi dan menjerit lidah menahan kepanasan. Namun apa yang dia masak lain, lain dari nasi goreng yang dia biasa makan.

"Nasi goreng tak bubuh garam tak sedap."

Sambil perutnya diisi dengan nasi putih gaul minyak yang dia masak tadi, matanya bergenang lagi, menyesalkan diri sendiri yang tak belajar masak benda mudah macam tu.





22 journeyed together:

Hellioz said...

gyahahahahahahaha~

epic scenario
pwnd!

afiqsiddhartha said...

take that abam berd. Seorang amateur yang takhebat/lambat nak catch up timeline, memang sinonim dengan aktiviti gecekkan sabun di tandas.

Encik Tikus said...

babi makan roti ? kah kah

eiffel said...

makan nasik cicah minyak!!!!


sadis...

fndrocka said...

Berd bukan gay eh

Huda Luna said...

berd sangap

syafiqah ezam shah said...

pasal nasi tu mesti dari pengalaman kau sendiri kan?haha

MOFASAD said...

keh keh keh

euuwwww~

Yatre Hayati said...

hahaaha...sabun dan majalah..

bukan penggoda said...

ok. nmpknye abam afiq mcm puas ati je. wakakaka.

NAJ HEBAT said...

tadi cinta amerika..

yg ni jordan..


bila nak buat cinta di golok?

hangat sensasi hagaknye..

lantak.

smoge kenyang babi-babi mkn roti hi-5.. hadoi.

fezaL Mohd said...

Berbekalkan sabun dan beberapa keping gambar, itu sudah cukup untuk Berd main sabun selama beberapa minit, untuk menghilangkan rasa bosan tak berteman.

cm cte amerika pie je hahaha

Razman said...

nampaknya sejak sama taraf dgn mofasadotcom, mula la nak membahan abam berd ye. harus berlaku peperangan ni di medan timeline twitter ini malam. eh tak, hanya loser duduk rumah malam minggu. esok pagi baru tweet.

mier@merr said...

haha...g bljar skrang

Fiq said...

hi-5!

haha

deus X machina said...

RT @afiqsiddharta take that abam berd. Seorang amateur yang takhebat/lambat nak catch up timeline, memang sinonim dengan aktiviti gecekkan sabun di tandas

kEy said...

mereng! hehe~~

Berd said...

Dah follower beribu sedap lah dia nak mengutuk blogger marhaen ni. Rindu saat2 bersama dulu.

Catherine- said...

nasik cecah minyak~

konfem makan sambil nanges

sabar lah berd!

cuba lagi!

J. Abdullah said...

RT @deusXmachina RT @afiqsiddharta take that abam berd. Seorang amateur yang takhebat/lambat nak catch up timeline, memang sinonim dengan aktiviti gecekkan sabun di tandas

Tyra Hanim said...

berbalas entry (=

miiSyahida said...

sesungguhnya abg berd suke sabun *baru tahu