Jun 4, 2010

.penggunaan Bismillah yang salah

Selamat siang semua.

Waktu zaman sekolah rendah dulu, mata pelajaran yang paling aku syok sekali adalah mata pelajaran Pendidikan Islam. Bukan sebab minat, tapi oleh kerana Ustazah yang ajar tu cukup cool dan lawak, sampai waktu dia mengajar kami semua boleh ramai-ramai turun ke padang main bola.

Dia tak kisah, janji tulisan jawi alif sampai ya siap.

Kadang-kadang dia ada jugak bercerita pasal kisah para Anbia. Bagi aku ni la waktu yang paling seronok sekali sebab aku memang cukup suka dengar cerita. Cara dia cerita cukup mengujakan, sampai kadang-kadang aku terlopong jugak mulut dengar kehebatan Nabi-Nabi.

Waktu-waktu tazkirah pulak, Ustazah sering menitik beratkan nilai-nilai moral antara sesama muslim dan sesama bangsa lain. Dan biasanya tazkirah ini akan diikuti dengan sorang-sorang dari kami tertidur.

Bila semua tidur, dia akan senyum dulu, sebelum ambil rotan, dan rotan sekor-sekor setan yang tidur. Jadi kalau balik rumah tak ada berbalau-balau badan kena rotan, memang tak sah.

Ustazah jugak ajar kami mengucap dua kalimah syahadah. Cukup bangga kalau kau dapat hafal syahadah betul-betul, sebab nanti boleh berlagak dengan awek-awek comel sekampung.

Sekolah aku semua lelaki, jadi kalau nampak gadis-gadis sekampung memang cukup paria perangai nak berlagak.

Ustazah cakap, syahadah ni kita gunakan untuk mengaku kita Islam. Kita jugak boleh gunakan syahadah ni untuk ajar orang bukan Islam yang nak masuk Islam. Ustazah cakap besar sangat pahala kalau kita dapat mengIslamkan bangsa lain.

Dengar kenyataan berani Ustazah, kami semua berazam untuk mengIslamkan bangsa lain. Yelah, pahala baru seciput, tapi dosa dah berbakul, inilah masa untuk membalancekan dosa dan pahala.

Masa rehat aku cepat-cepat cari budak Cina seorang dekat kantin. Jumpa. Muka chinese look, hidung macam babi, putih tak agak. Pakaian tipikal budak cina, seluar pendek sangat, rambut pacak tak berapa nak pacak, baju putih, dan botol air mesti wajib gantung dekat tengkuk.

"Richard Wong, lu ikut saya cakap ini", kata aku sambil duduk dekat kerusi depan dia.

"Apahat?", kata Richard Wong dengan muka bodoh-bodoh alang dan cakap Melayu terabur.

"Lu ikut saja saya cakap", aku cuba menegas.

"Assyhadu alla ila...", aku suruh dia ikut betul-betul, dan dia ikut sampai habis.

Perasaan bukan main seronok sebab berjaya mengIslamkan budak cina. Rasa macam dah nak capai syurga dengan pahala tu. Betapa jahilnya aku.

Selesai meng-'islam'-kan dia, aku bagi tazkirah sikit tentang asas-asas Islam. Macam perkara halal haram dan doa makan baca Bismillah. Aku nak ajar doa makan betul-betul tak berani sangat, sebab aku sendiri pun baca doa terabur.

Richard Wong yang bodoh-bodoh alang, ikut saja semua yang aku ajar. Dasar naiive.

Selesai tazkirah, aku tengok dia keluarkan bekal makanan. Anak orang kaya, mana nak makan makanan kantin, semua stok nak bawak dari rumah saja.

Sebelum makan, dia ikut saranan aku dengan baca Bismillah. Dalam hati aku kata, syukur budak ni ikut cakap.

"Richard, lu makan apa?", tanya aku pada Richard Wong. Makanan nasi dengan lauk pauk yang banyak, memang cukup menyelerakan.

"Makan nasik babi! Manyak sedap woo. Lagi syiok dali ayum", kata Richard Wong dengan nada bersahaja.

Serta merta air liur aku jadi payau. Susah betul nak telan. Kelat.

Aku tarik nafas dalam-dalam, dan mula bercerita pasal betapa haramnya makan babi, apatah lagi makan dengan nasik.

27 journeyed together:

Si Aizuddin said...

Boleh dah Richard nak tukar nama jadi Rasyid tu.

Mulia sungguh kau zaman muda-mudi dulu kan?

otak ketat said...

kau betul ke tak try rasa bekal dia tuh? kau neh bkn bleh percaya sgt. haha.

durrah khairuddin said...

aku rasa ko ni mmg layak jadi ustaz.. niat ko murni gile...

siggplus said...

@aizuddin
aku cadangkan dia guna rasyid lah, lepas dia cakap dia makan babi, aku suruh dia tukar jadi Ramamoorthy
ya aku sangat mulia. haha





@otak ketat


gila kau nak rasa bekal dia tu. kau ingat aku jahil sampai macam tu skali ke? heh

siggplus said...

@durrah
aku kalau jadi ustaz, lain jadinya nanti. penah dengar ustaz kuat melucah? haha

Farid said...

hahahaha

asal tak tumpang skali makan>?
padan muka ko!
AHAHAHA

hidung macam babi

nah.. aku bagi plak ayat ko 2 kot ko..

hahahahahaha

Drunbella Khoo said...

hahahahaha.
:D
amek kau sekali lauk piggy daaaaaa.

shakinah said...

ni cerita masa lu kecikkecikkan?
masa reti lagi baca bismillah sebelum makan.
sekarang?


lupa.

Ainee Cumi said...

ahahahah! gila nerd..
sengal ayam kau ni..
kelakar nak mati!

neyra shazeyra said...

sewngal lu sigg

wawan said...

LOL!

azzaliena suziantie said...

ustaz sigg !
tabik...
hahahahaha ;p

azzaliena suziantie said...

ustaz sigg !
tabik...
hahahahaha ;p

greenhall said...

haha

gadis sebelah pintu said...

gua penah baca blog org tulis serupa ni. tapi gua lupa sape. herm. sape ek?

AyuE said...

hehehehehe....nasib iman ko kuatkan...kalau tak mesti dah bedal sekali nasi lauk babi tu..haha

intanurulfateha (◡‿◡✿) said...

.eh ko makan x nasik tu
.eiiii kene bilas dgn air tanah doe perut kau tu ;p

reen_sofee said...

hahaha
gile suci niat ko!
hahaha
bagus bagus!

ALIA AZHRR said...

Tak terkata.

nadia :) said...

hahah.lancau. bagus bagus niat tu dah ade. tapi naive lagi mase tu

Huda Luna said...

sengal kot
ade ke patut

ada gi tau ustazah x dh berjaya islamkan cina tu?

deus X machina said...

sekarang apa jadi kat cina tu

syahira ariff said...

terjeluak aku makan nasi sambil baca entri ni
pengajaran :jangan baca blog sambil makan.

aku tak suka nasi babi walaupun babi itu pink.sekian

zida said...

menarik gila stroy. ahakss~

siggplus said...

@farid
gila kau tumpang skali makan. ingat aku jahil sgt ke? haha

hidung aku tak macam babi lah cibaiii




@drunbella
dah la masak goreng saja. kalau buat jenis masak kicap ok la gak. ahahahah



@shakinah
mana lu tau ni? lu sejak2 layan nenek kebaya ni, pandai betul main teka2. ada bela pape ke? haha



@ainee cumi
bukan sengal ayam, tapi sengal babi. heh



@neyra shazeyra
sewngal jew kew? tadew yang lainw lainw kew? haha




@wawan
:)



@azza
aku bukak kelas tabligh, meh join skali. mana tau kau dpt hidayah lps ni



@greenhall
mana lu pegi ni? lama gua tgk tak ada



@gsp
ada ke? mn link? kebetulan kot




@ayue
bukan kalau baca doa dah boleh bedal ke? haha




@intannurulfateha
haha mangtak ah aku nak mkn. gila kau. tak larat aku minum air tanah gelas2



@reen_sofee
biasalah, young, dumb and full of cum. haha




@alia azhrr
sbb apa? terpegun cina tu makan nasi babi baca doa?




@nadia :)
nak buat macam mana, aku kan lemah pendidikan agama. inilah masa nak tambah pahala. asik tambah dosa saja.



@huda luna moonfang
tak bgtau pn. mau kena maki kalau islamkan cina tu tanpa persetujuan. haha



@deus x machina
entah. gua malas nak cari facebook dia.

mungkin skrg tgh training utk jadi rejim taliban kot. haha




@syahira ariff
kau kalau nak baca blog aku, jangan makan. nanti mampus kau termuntah2. haha

pink comel apa. baru hello kitty




@zida
menarik ke?

Fiq said...

ape citer cine tuh. dah sunat belom?

neyra shazeyra said...

tadew ah yang laewn lwewn da. sigg kuw sukew uh bahasa jews ni HAHAHAH