Sep 16, 2009

.budak kecik ni boleh buat aku gila hari-hari

Selamat siang semua.

Geram betul aku dengan si monyet ni. Tadi dia tengah makan, then bila aku datang, dia berenti makan, buat muka terkejut, then cepat-cepat lari masuk rumah. Dalam rumah sambung makan. Dengar bunyi krup-krup. Bila angkat, mula buat muka marah. Sikit-sikit touching. Rasa nak cubit-cubit!

































































Perosak bantal. Kalau korang tengok dia buat benda pelik-pelik, tu nama dia self annointing. Kalau tak tau self annointing tu, meh aku ajar sikit.

Self-annointing is a distinctly hedgehoggy behavior. When a hedgehog encounters a new smell in the environment, it often reacts by licking or chewing on the source of the smell, frothing up a lather in the mouth, then making the most amazing contortions to spread the lather on the forequills, back, etc...!

No one is completely sure why hedgehogs do this. Some theorize that it allows them to blend their scent with the environment, thus helping to hide from predators. However, this doesn't necessarily make sense if you consider that it's usually unusual smells that they annoint with. Some say that they do it to spread potential poisons on the quills, to make themselves more toxic to predators. There's some published lab research that showed that hedgies given toxic marine toads to annoint with went for the poison gland and annointed with the toxins (they do have a remarkable tolerance for neurotoxins), but most things in their environment aren't toxic. Certainly, marine toads aren't part of their natural environment! A third theory suggests that new scents overload the scent receptors and they annoint to clear the neurons. Hmm. That sounds weird, too.

Joni ni kalau ada benda bau pelik-pelik, mesti dia buat self annointing.

Aku nak belikan dia baju raya la. Raya pertama bersama.

35 journeyed together:

Fitriah said...

apakah joni ni sebenarnye??

Huda Luna said...

joni gedik!

nnt ah die..
org ggt2 tgn die nnt..
tarik telinge die puas2..
nakal sgt

farah said...

tak susah ke pelihara binatang spt joni nie?

nampak comel,
tp rasa takut plak nak pegang.

haha.

paraxixth said...

gua tak tau kenapa. gua tetap lemah untuk pegang joni. kadang sampai boleh mencarut kat joni

siggplus said...

fitriah : joni tu seekor budak noti yang kalau sekali tgk dia tergolong dlm spesis landak, tapi dia bukan..dia hedgehog

siggplus said...

<3 : hehe buat la pe awk nk..nk rogol dia pn xpe..mesti dia rindu gila kt awk kan..hee

pasni awk amek dia, rindu lah org..huhu

siggplus said...

farah : susah utk biasakan diri je, lama2 ok je..

aku dlu pun takut gak nk pgg..cik huda ni la berani gila..siap tarik2 tlinga dia lg..biasa la, laki ego..aku branikan diri pegang..hehe

siggplus said...

paraxixth : lu boleh pegang lah..haritu wa tgk lu ok je pgg..tak ada problem pape pun..

nanti wa bwk, lu pegang elok2 k..heh

Unknown said...

kalo ko kentut dekat dia,
ada tak dia buat perangai pelik mcm pura2 pengsan?
hehehe.
comel laa.mcm soft toy!

siggplus said...

pije : tak pernah lak aku try..nnt aku try aku bg feedback dia kt kau k..hehe..

soft toy?more like soft toy kot..dia punya duri tajam mcm jarum

Anonymous said...

waa..pnh jumpe makhluk ni kat pet shop..hamster + landak = errkk??ntah.huhu..

Fitriah said...

die mkan pe?
ko mandikan die tak?

mr.panda said...

haha syok la joni dapat baju raya =P

bella said...

ade ke patot pggil joni monyet..
huhu..
xpernah lg jumpe joni..

beli baju raye wane pink tok joni..hehe

siggplus said...

itafukada : bukan hamster campur landak lah..dia hedgehog, completely different from yg 2-2 tu..huhu
jumpa kt petshop mana?murah tak?

siggplus said...

fitriah : dia makan cat food, tapi specific..whiskas lain tu tak elok utk dia..so dia mkn mknn mahal..tu yg leceh sikit tu..

mesti la mandikan, siap syampu lagi tau..sentiasa je wangi budak nakal tu

siggplus said...

mr panda : haha aku punya baju raya pun tak beli, ni nk bg kt dia selai..melawan tokei namanya..hehe

siggplus said...

bella : dia monyet sebab dia lawak, noti, dan gedik..huhu

ala nnt pas raya kan huda bwk dia balik kuantan..cium kau puas2 kt dia..huhu..

warna pink?dia cakap dia xsuka la..macam pondan kata dia

EJAY said...

hedgehog??
u really bela hedgehog ke?
ahaaa... comelnyer

Ainee Cumi said...

chumel gila landak putih ni..mana ko beli weii??kat ipoh ni ada jual ke??
baju raya?ehh ko nk jahitkan erkk??aku dengar ko ni ada skill jahit..bagus!bagus!

Fitriah said...

comel tapi takot nak pegang. sebab mcam tikus. hee

siggplus said...

ejay : yup2 hedgehog..hehe

siggplus said...

nimi : aku bli kt png dlu..kt ipoh ada la, kt petshop kt gm tu..

skill jahit?gua takat plush toy tu reti la..jahit baju kurung ke ape, lu kne tnya cikepal, dia tau ape yg aku akan wat kt baju tu..haha

siggplus said...

fitriah : yg ni mmg skali pandang nmpk mcm tikus..jeni tu lagi comel..ngn itam putih nye..cute gila!
syg dh mati :(

Fitriah said...

mesti die annoint bantal tu sebab banatal tu bau busuk kan. haha

siggplus said...

aku terkencing dekat bantal tu, tu sbb dia annoint tu..kalau kau perasan kau nampak ada tompok2 kuning, then ada coklat2 sikit..

tak perlu aku elaborate more on ape yg coklat tu kan..hahaha

Puan Anim said...

bgi joni kt aku jelah..die perlukn ksih syg seorg nenek

siggplus said...

nenek : aku pun perlukan kasih sayang seorang nenek gak kot..meh la jd nenek aku..boleh aku pulun mintak duit raya bnyk2..heh

Tijah said...

salam aidilfitri
maaf zahir & batin

dgn ingatan tulus ikhlas
tijah, carlos & cem

Unknown said...

comel bende yg ko bela tu...
brape harge sekor...
tu landak kan..
x terluka ke tgn ko pgg dia?

p/s : aku dulu ader bela tupai sekor... suka panjat atas badan org then dok atas bahu... last2 kene baham dek kucing..sedey dowh..

siggplus said...

IMcurtain : kau jual kain ela ke?hehe..selamat hari raya juga maaf zahir nordin

siggplus said...

kak jah : salam aidilfitri jugak akak..
mintak mahap la ada tkasar bahasa sepnjg tahun ni k..kemslm kt carlos ngn cem..
havva safe journey blk png tu

siggplus said...

ries lee : yup2 comel gila..dia bukan landak la..dia hedgehog..lu bela sugar glider ke?dlu pn wa pnah terfikir nak bela..tp research dia tu sgt la leceh nk bela, trus cancel bela..huhu

Anonymous said...

joni...
kmu memg cute..
tp aku tetap xley nk pegang die...
bile nk sentuh je die...
naik segale bulu rome...

siggplus said...

zudotasan : kau tak kenal dia sgt lg, tu kau xbrani..kalau selalu kau boleh peluk cium dia lg..heh