Aug 4, 2010

.kempen jangan membazir

Selamat siang semua.

Kata “membazir “bermaksud berlebih-lebihan menggunakan sesuatu hingga ada yang terbuang. Amalan ini sebenarnya banyak mendatangkan keburukan. Misalnya jika kita terlalu boros berbelanja,kita tidak akan mempunyai wang ketika kita benar-benar memerlukannya. Makanan yang dibeli secara berlebihan mungkin tidak termakan dan akan dibuang.

Selain dari itu, membuang masa dengan cara yang tidak berfaedah adalah satu pembaziran. Bagi seorang murid, masa itu adalah emas. Oleh sebab itu ,kita hendaklah membuat jadual waktu supaya masa kita dapat diisi dengan perkara-perkara yang berfaedah.

Kita digalakkan juga supaya tidak membazir air dan elektrik. Jika kita membazir air dan elektrik ,kita terpaksa menggunakan wang yang banyak untuk membayar bil-bil berkenaan.

Pada musim kemarau pula,kita akan menghadapi masalah kekurangan air dan terpaksa dicatu.

Oleh sebab masa tidak mengizinkan ,saya terpaksa mengakhiri syarahan saya ini. Sebagai kesimpulannya ,saya ingin menekankan bahawa membazir adalah amalan yang tidak baik dan banyak mendatangkan keburukan kepada kita.


Masalahnya sekarang, sapa nak jawab aku berak dalam gelap tadi?


Housemate yang main-main tutup lampu boleh tolong jawab, sebelum aku sumbat mulut dengan najis muttawasitah?


Saitan.

22 journeyed together:

AyuE SurihanyOt said...

hehe...aku suka housemate kau dowh...haha

miss faten said...

HAHA :D sabar sebahagian daripada iman. pasni dorang berak kau pulak main tutup tutup lampu XD

enuLwanie said...

suka wat mcm ni kat adik aku ms mandi!
pastu bunyi diorang menjerit.
sampai nangis!


ms kena time aku, tau plak nk mrh!
hahahahaha

Ann said...

haha nakal housemate ko..hehe

redballerina said...

boleh tahan layan berak xde lampu

devoted lily said...

berak lam gelap tak pe dowh..
jgn mkn lam gelap..
takot tercekik tulang...
bontot tercekik najis mutawasitah???

Cik Agogo said...

ahh... lampu bilik air aku dah 4 bulan terbakar tak ganti2 sebab tinggiiii...sayuuupppp... nun di atas siling.

ko boleh tanya huda tinggi aku berapa...

sampai pindah rumah la kot bilik air aku tu takkan berlampu agaknye...

kira jimat la jugak tu. berapa kali dok cirit2 dalam gelap.

Amal said...

bunyik macam kau penakut je. kihkihkih

hellioz said...

setan mne maen tutup2 lampu tuyh?
gyahahahahahahah~

hellioz said...

refjour tu style

Farid MOFASAD said...

gua mewakili berd bertanya... bentuk najis anda bagaimana??

MR. MIND said...

berak dalam gelap sbb x byar bil letrik...

diraja22 said...

housemate kau dlm kempen jimat cermat x..

bantalbucuk said...

astaga...=.=

Ainee Cumi said...

aku dah nampak dah unsur unsur kurangkan pembaziran ni. Tengok! Entri pun dikarang pendek dengan cantik sekali agar.......(isi tmpat kosong sendiri sebab aku blur)

noor afzan said...

housemate hang tu orang ke jadi-jadian..?
seram pula ku membayangkannya.

Berd said...

beronani juga salah satu tabiat membazir.

kenapa sifu tak masukkan juga dalam nasihat ni?

arekymz membuyau said...

x feel ah berak dlm gelap..
btol x?
haha..

Pije. said...

ahahaha.
housemate aku dulu2 kan,
tiap kali nak kencing ke berak dia sibuk siram air kat pintu bilik air bagi bising.
sbb bilik air dekat sgt dengan umah sebelah.
budak lelaki umah sebelah suka perli 'berak keras ke kak?'

siall.haha

HANIFF BIN LAMI said...

punya sandhi..
berak dlm gelap..
tpi feel jgk ekk..
nk try.
hehehe

J. Love said...

tadi blok gua takde current. pastu gua tinggal tingkat 15. pastu gua pun naik tangga sampai tingkat 15. masuk je rumah, current pun ada.

so lu rase ape gua rase time gua masuk rumah tu?

Edryna wanie said...

aku tau ko takut gelap.
kompem!
HAHAHA