May 15, 2010

.tak sia sia aku belajar bahasa asing

Selamat siang semua.

Selama beberapa bulan ni, aku dah ambil pendekatan intensif untuk mempelajari bahasa asing. Masa semester lepas aku dah belajar bahasa German. Kira ok lah, setakat nak mengorat Heidi Klum tu sekejap saja aku boleh bawak dia masuk bilik tutup lampu sambil bincang dengan lebih mendalam.

Orang kata, kalau nak belajar bahasa asing, kita kena praktikkan sekali dalam kehidupan supaya kita jadi lebih fasih dalam sesuatu bahasa yang kita belajar tu.

Jadi di sini aku nak share lah sikit kemahiran aku untuk translate bahasa Hebrew yang aku belajar ni. Buat sapa yang tak tau hebrew tu apa, Hebrew tu bahasa untuk bangsa Yahudi.



Susah nak faham kan? Tak pun langsung tak faham. Nampak macam bahasa alien saja kan?

Jangan gusar, abang kan ada. Mari abang translatekan untuk adik-adik.

Aku tak reti lah nak translate semua sebab aku baru saja belajar bahasa ni, tapi biar aku translate isi-isi penting dalam petikan teks dekat atas tu. Ini adalah surat dari seorang awek kepada balaknya.

"Hai cayunk, watpew jew tuw? Cehat kew? Sayew kart cniw cehat-cehat sajew. Lamew betul kita tark jumpew kan awak? Sayew windu cangat kart awak. Awak pun combunk jew dengan sayew. Bilew sayew message awak, awak ta reply pown kan? Napew awak tedetot cangat kwedit hurh? Apew law salahnyew kalaw awak reply message sayew. Awak dah ta sayang ittew lagiw?

Awak, arituw kan, kitew pewgi pantai taw. Kitew tengok ada manyak kapel-kapel tengah syok women (baca : romen) dekat tepiw pantai. Jeles jew kitew tengok dieworang women-women. Sayew na jugak kitew macam tuw.

Sayew hawrap awak boleh weply suwrat yang sayew antar ni. Sayew windu awak. Sayew sawyunk awak cangat-cangat. Tulis cikit-cikit pun ta pew jew, janji awak weply taw.

Tadiw kitew jumpew awak dekat skolah. Kitew segan nak tego sebab awak bawu lepas sukan. Awak pewluh banyak cangat.

P/S : Tapew jew. Awak peluh pun kitew sukew. Hee"


Begitulah kisahnya. Bahasa Hebrew ni bukan susah sangat pun nak translate, cuba perlukan minda yang sihat dan cergas sebab otak akan bergerak dengan celaka kalau nak baca satu-satu ayat dia.

Baiklah, itu saja pembelajaran kita hari ni ya murid-murid.

Esok-esok bila cikgu free cikgu translate lagi untuk pengetahuan murid-murid semua. Bukan susah pun adik-adik, guna google translator JEW!

42 journeyed together:

LovelyMe said...

berbelit lidah aku bace,heh!
hahaha~

LovelyMe said...

lupe nk tulis..
aku first!
hahahaha~

Aus MeLankoLik said...

diowang women2 , sewonoknye . rugi tite tak adew kat citew , hahahak .

cekali bace rase cilakew la . tapiw titew tak khisah .


hahahak , lame btol kau tak puas ati ngn dak2 ni , hahahak

siggplus said...

irahehe : berbelit kew? biasew jew tite tengok. heh

kau jadi 1st pn seronok ke? haha



Aus : cewonok gilew taw tengok diowang womenwomen tepiw pantai.

memang aku simpan dendam lama gila ngn diorang ni. celaka kasi susah aku nak baca je.

Vanilla Popsicle said...

kaw memang skew women women yewwww..
napeww? eeewww titeww benciww tauwww..

adui!

enyheartsdiamond said...

geli hujung lidah ini menyebutnya sebutir-sebutir..

siggplus said...

vanilla popsicle : cukew gilew! awak ta cukew kew? women-women larh besh! haha




enyheartsdiamond : haha ingat aku tak geli tulis? sikit lagi nak muntah. jenuh jugak la nak pikir ayat-ayat lazim bebudak yahudi jew2 ni

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro said...

hai lalink nak romen leh,eh nak komen leh x?leh la pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

siggplus said...

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro : tak boleh. ingat sini tempat romen? tak nampak orang tengah mengaji tu?

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro said...

ala u ni,xsweet la cmni hukhuk,sampai ati yu,nak majok la cmni hukhuk,mak nak nenen lapo la

siggplus said...

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro : ahh nenen2. ingat aku tak ada kerja lain? laki aku nak, kau pun nak gak. karang abes sapa nak refill? ingat senang nak refill macam mcd?

chybee said...

hahaha..lawak pulak rasa bile baca bahasa hebrew tu :D

Anonymous said...

haha..das ist aber lustig..Deutsch ist sehr interesant zu lernen, stimmt das..hehe..tschuss!! =)
bhs german bess...!!

siggplus said...

chybee : lawak tu tak lawak sangat lah kalau kau nak baca dgn cepat. boleh buat gaduh kawan-kawan kot



Anonymous : Deutsch ist die eine harte sprache. ich hasse es, wenn ich musste lernen die mannlichen und weiblichen worter. tschuss!

itu kau kata best?

Unknown said...

hehewww.
titew na tomen gak.
comewl lar titwe cakap ceniw.

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro said...

laki kau?

*termenung sekejap

|.a.r.i.e.z.a.| said...

mmmg agak geli & benci tgk budak2 skrg yg tulis GITEW! konon manje. blwekkk! muntah ijo betul...

chybee said...

siggplus, dein Deutsch ist nicht schlecht!
Deutsch ist aber sehr schwer! ohne Scheiss!

Reen said...

lol!
sengau ke lidah pendek org tuh?
hahahah
sian die

Berd said...

ittew rasew macam celakew jew larh. kewpalew uwtorhh larh sewkow-sewkow. ittew menci!!

Aslina said...

macam celaka!!

hahahhh... sebab saiz aku yang sama stok ngan remaja2 sebaya yang pandai berbahasa hebrew nih...

tiap kali sms datang dari kazen aku pun nak taip dalam bahasa hebrew. mati kutu aku nak baca.

err...kutu2 pun abeh mati.

mr.panda said...

heh. belit lidah2. sem dpn merasa bahasa heidi klum jgak. haha.

Neyra Shazeyra said...

cepupu itew an shukew au gunew ayat camni. itew pown fening uh.


hahahahah kdg2 mak sepupu aku dapat sms dr anak dia, suh aku yg translate kan. mmg pening gilew

Ainee Cumi said...

gilalah bahasa asing ko memang tip top weyh...aku akui kalah aku!

Umie gg rabbit said...

"Tapew jew.Awak peluh pun kitew sukew"...cam ayat nabil jer? HAHA^^ Papewpown,ni entry terbaek yang aku baca hari ni...HAHA..Thumbs up!!!& aKu fOllow Cikgu Hebrew truz :D

Nurul Huda Rahim said...

tu la. zaman muda-muda tanak praktiskan slalu. tgk, dah tua baru ngidam asek nak guna bahasa neh ja. ish. sian aku tgk kau neh sigg. wakakakaka.

black_mel said...

huh..susah nak paham ni...haha..

Indrawanie said...

tedetot + women = palingtakbolehblah

hahahahaha...aku pun super benci dengan budak-budak bajet boyan yang tulis camni!

siggplus said...

Ery Farieha : Na tomen ke nak women?



Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro : laki aku la. si berd tu. haha



|arieza| : tu semua stok kurang kasih sayang tu. sebab tu macam tu. dari kecik dulu tanak bendung, dah besar menyusahkan orang.



chybee : ah sudah mampos aku nak translate




reen_sofee : bukan lidah pendek. lidah celaka ni. dah besar tapi buat2 macam budak kecik. macam gampang. haha



berd : angan la cawoot-cawoot kat cniw, ta malu kew?




ninaneno : haha macam tu kau kena mkn calciyum banyak. dah besar baru boleh cepuk sekor-sekor kalau tulis macam tu. heh.

kutu pun dah pandai cakap hebrew dah



mr. panda : haha merasa la kau sem depan peritnya bahasa deustch ni



neyra : itew lagi a pening uh. itew ta weti la cembang2 macam niew. wak aja itew boleh an?



ainee : aku berguru dari kau lah. takkan anak murid lawan guru kan. haha



umie nadhirah : haha yup2 tu ayat nabil. kau folow cikgu hebrew? sapa cikgu hebrew? haha



otak ketat : eleh kau jeles la tu, tak dapat sembang macam niew ngn ittew! jelesh!




black_mel : kau kena berguru lebih sikit ni. nanti aku suruh benayoun ajar

siggplus said...

wAnIe : hahaha racist gila kau. mana ada orang boyan cakap macam tu. budak2 terencat tu saja yang cakap macam tu

Aizuddin Jaafar said...

Dah layak dibabikan dah ni. Women women

Huda Luna said...

kitew tak sukew larh awk type jew jew ni kitew tak paham apew pun larh!

durrah said...

haha.. ko ni sigg.. da supe rempit je aku tengok.. sepatah haram aku tak paham. yang baku paham part jew-jew je... terpengaruh aku nnti... malam nak meseg boipren pakai bahasa jew ni lah.

Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro said...

sah lu gay

esok datang meeting

kita nak amik ahli baru

kelab gay x gersang

sekian

Anonymous said...

even though dah ditranslate, rase-rase yang dah ditranslate tu pun kene mintak tlg cikgu translate jugaklah.

:|

noorafzan.blogspot.com said...

betul ke translation hang tuh.?
cam tak caye la ..

siggplus said...

Si Aizuddin : jom women-women nak? haha



Huda Luna Moonfang : ingat titew sukew kew tulis macam niew?




durrah khairuddin : eh rempit lagi power kot. ada perkataan 'derrr', susah nak belajar tu. haha

ha sila la msg boyfriend kau macam tu, kalau kau nak kena tinggal ngn dia. heh



Manager Tandas KLCC, Takamine Kiyomaro : Eh aku gay ke? bukan berd ke yang gay? nak jadi ahli kena bayar yuran tahunan tak?




J. Love : haha kepakaran tu kena tinggi kalau nak translate bahasa budak terencat ni.




noor afzan : betul la. bahasa yahudi. yahudi kan jew. sebab tu aku yakin translation hebrew aku bahasa jew

deus X machina said...

pakai google translator yew?
thanx yew

p/s- u ghey yew???

redballerina said...

macam ci-la-kak !
ngeh ngeh ngeh
org2 neh bajet comel je
ha haa

lensa mata said...

cam harem.......

Neyra Shazeyra said...

itew pown ta rety shangat lew . ahahaha

Urology Surgery in India said...

Thanks for sharing post – much appreciated and now following you! Looking forward to your Post....