Feb 23, 2010

.lagu-lagu yang menduduki carta Era waktu sekolah dulu [bukan aril-menatap matamu]

Selamat siang semua.

Aku bersyukur waktu kecik aku dulu tak didedahkan dengan lagu-lagu bodoh zaman sekarang macam lagu Aril - Menatap Matamu, Wali Band - Cari Jodoh. Kesian aku dengan budak-budak zaman sekarang terpaksa tahan telinga dengar lagu-lagu sebodoh tu.

Zaman sekolah rendah dulu aku paling ralat kalau waktu kelas muzik. Aku tak suka main alat muzik. Aku malas nak bawak recorder semata-mata untuk kena marah dengan cikgu sebab tak reti tiup chord betul-betul. Aku lagi selesa main tik tok, kerincing atau kastanet. Senang.

Paling aku benci waktu kalau tak bawak recorder, mesti kena pakai recorder yang sekolah sediakan. Kau bayangkan, bau yang terhasil dari beberapa jenis bangsa yang akan gunakan benda tu kalau tak bawak. Nak-nak yang jenis sekolah pun masih menyusu lagi. Air liur akan berbau puaka. Bila terpalit pada recorder tu, bau dia akan jadi lahanat. Itu belum yang makan babi salai, sup katak, biawak goreng lagi tu.

Aku cuba basuh 2-3 kali pun bau masih tak hilang. Perasaan bila tengok cikgu keluarkan kotak tu, macam tengok orang kena sembelih. Kalau boleh taknak tengok langsung. Horror.

Bila dah dapat, aku sanggup gunakan sapu tangan untuk tiup recorder tu. Nak temu mulut dengan hujung recorder tu? Sori lah. Aku tak larat mahu samak mulut.

Lagu-lagu yang dimainkan sudah pasti lah bukan lagu-lagu bodoh macam Menatap Matamu atau Cari Jodoh. Lagu jenis apa kategori pun aku tak pasti. Yang aku tau, kami mesti menyanyi kuat-kuat. Sekuat hati, baru nampak semangat perpaduan, kata cikgu aku. Jadah apa nak ada semangat perpaduan dengan rasa celaka yang amat sangat memikirkan segala jenis kuman dekat hujung recorder tu.

Itu zaman Siti Nurhaliza dengan Pak Ngah pun baru tau apa maksud irama malaysia.

Antara lagu-lagu yang hit waktu zaman sekolah aku dulu.

Ais Kacang.

Ais kacang, ais ais kacang
Bila cuaca panas dan rasa dahaga
Singgah di gerai, ais kacang dipinta
Susu dan jagung
Kacang dan lengkong
Air gula berwarna...

Campur semua
Enak rasanya
Kegemaran kita semua


Aku Burung Di Dalam Sangkar.

Aku burung, di dalam sangkar
Hidup terkurung, hatiku susah
Ingin aku terbang bebas
Bersama kawan, tinggi di awan


Bunyi Jam.

Tik tok tiki tiki tok
Bunyi jam di dinding rumahku
Tik tok tiki tiki tok
Masa terus berlalu

Belajar bermain masanya tertentu
Tra la la tra la la
Tra la li tra la li
Tra la lu tra la lu
Aku belajar selalu

Tik tok tiki tiki tok
Bunyi jam mengingatkanku
Tik tok tiki tiki tok
Masa terus berlalu.


Bapaku pulang.

Bapaku pulang dari kota
Bapaku pulang dari kota
Bapaku belikan kereta
Kereta kecil warna merah
Bolehku bawa ke sekolah
Pon pon pon pon pon pon pon pon pon
Kereta kecilku berbunyi
Marilah adik mari naik
Bolehku bawa jumpa nenek

Itu antara lagu-lagu yang hit masa zaman dulu. Hit bermaksud lagu-lagu tu akan dinyanyikan atau dimimingkan waktu tengah sedap main guli time petang-petang. Kira sapa boleh hafal lagu-lagu atas ni sudah boleh bersedia nak mengorat gadis lah.

Kira macam pickup line untuk mengorat gadis lah. Chicks time tu semua minat sama lelaki yang hafal lagu-lagu hit ni.

Tapi selalunya bila nak mengorat mesti tarik seluar pendek bergetah tu, then tengok helmet darth vader. Kecil dan licin, mana boleh nak mengorat lagi. Nak stim pun tak boleh sangat. Bukan apa, tetek gadis pun lebih kurang sama je dengan tetek budak laki, mana boleh berjaya menaikkan nafsu syahwat. Serupa pandang tetek sendiri. Nak mengorat pun suara belum garau lagi. Tak macho lah mengorat awek suara macam Spongebob saja.

Dalam banyak-banyak lagu hit zaman sekolah yang aku suka, aku paling suka lagu Aku Burung Di Dalam Sangkar. Masa tu aku memang feel habis lah layan lagu tu, sampai boleh tersedu-sedu nangis terkenangkan nasib burung tu. Aku boleh bayangkan burung dalam sangkar, menangis mahu keluar dari sangkar tu. Kesian.

Post Scriptum : Ini entri request dari GadisSebelahPintu. Gua harap ini dapat mengembalikan kenangan lama lu pada zaman sekolah. Kembalilah ke pangkal jalan cepat ya?

0 journeyed together: